السوق والتسويق

الفرق بين السوق و التسويق
السوق هو عرض للسلعه او الخدمه الهدف بهدف البيع
التسويق هو نظام الهدف منه تخطيط وتوزيع وترويج هذه السلع او الخدمات
مهمه اداره التسويق
اول حاجه دراسه السوق بمعني
دراسه العملا (ازواقهم -دوافع الشراء -عادت الشراء -بيشتروا اي؟ -ولي؟-وامتي؟-وازاي؟-وفين؟-
معدلات استهلاك العملا

بعد كده تقسيم السوق الي قطاعات
وتقسم القطاعات الي عملا
علي سبيل المثال شركه العربي
قطاعات(تلفزيونات-مراوح-تكيفات-....الخ)
بعدين تقسيم كل قطاع الي العملا
يعني كذا منتج للتلفزيون عشان احوز اعجاب كل الازواق وابقي كسبت اكبر قدر ممكن من العملا

تالت حاجه ما يسمي بالمزيج التسويفي لكل قطاع
هصمم(نوع المنتج-سعره-توفير في المكان المناسب -الترويج عنه او الدعايه ليه)
علي سبيل المثال لما فودافون تعمل مثلا حكاوي البحيره يبقي دي محصص لاهل البحيره وبرده حكاوي سوهاج يبقي الموضوع هيحص اهل سوهاج وهكذا
مثلا انتحاب شحص ما في دائره ما دي هيتم الترويج ليه في الدائره دي بس

رابع حاجه تنفيذ الحطه التسويقيه
هنعمل حطه تسويقيه للمنتج او الخدمه ونسعي لتحقيف الخطه
طبعا اهم حاجه هنا ملاحظه الامكانيات الي تم وضعها لهذه الخطه
لازم نحقق الهدف مع مراعاه الامكانيات

خامس حاجه
تقيم النتائج
ودي بقي الخطوه الاحيره لقسم التسويق
اي العائد من الخطه التسويقيه (تقرير شامل علي العائد)
كام عدد المشاهدين
كام عدد العملا المستهلكين
الفرق بينهم بعد طرح المشاهدين والمستهلكين
ولي حصل الفرق دا (ربما يكون ازواق-ربما يكون عدم اخنياج للمنتج من المشاهد-ربما يكون عيب منتج او حدمه-ربما يكون هناك منافس ليك اعلي في الامكانيات او باقل نت السعر)
ولابد من معالجه كل هذا فيما بعد او مناقشنها مع الاداره العليا للحل
لازم تواصل جميع الادارت مع اداره التسويق
 
انتظروا المزيد عن التسويق .................. 
http://www.facebook.com/groups/155168374567086/#!/groups/155168374567086/